Vänsterslipade knivar – var hittar man kockknivar för vänsterhänta kockar?

Ett litet fenomen inom restaurangvärlden; vänsterhänta kockar finns det gott om! Varför? Det kan bero på att man som kock ofta är väldigt kreativ och att kreativa människor ofta är vänsterhänta och använder den kreativa sidan av vår hjärna. Å andra sidan är majoriteten högerhänta och kreativiteten är det väl inget fel på så något vetenskapligt belägg för det här har jag ju inte =)

Förvånande är bara att inte knivtillverkarna verkar ha funderat över det här särskilt mycket. Det är verkligen svårt att hitta knivar anpassade för vänsterhänta. En knivtillverkare som verkar ha kommit på det här är Global. Alla deras Deba-slipade dvs knivar med asymmetrisk egg finns att få i två varianter; en för högerhänta och en för vänsterhänta. Exempelvis en Brödkniv måste självklart också finnas för bägge typerna av kock och dessa knivar finns också i två typer hos Global. En annan sak som kan ställa till det för vänster-kockar är utformningen av handtaget. Tex har traditionell japansk form på handtaget; D-formade handtag, en aningen negativ effekt men inte alltid! Vet flera kockar som arbetar med bla Miyabi knivar och är vänsterhänta. Ibland funkar handtagen ändå. Ett annat välkänt varumärke på kockknivar som har D-handtag är Kai Shun; är du vänsterhänt och har någon erfarenhet av dessa? Posta!

Som tur är funkar de flesta kockknivar för alla kockar eftersom symmetriskt slipade kockknivar inte gör någon skillnad på om du är vänster- eller högerhänt. Det borde i vilket fall som helst vara så att marknaden för kockknivar; och även köksredskap, för vänsterhänta borde vara intressant för knivtillverkarna. Eller?

3 responses to “Vänsterslipade knivar – var hittar man kockknivar för vänsterhänta kockar?

  1. Har du tänkt på att man sällan ser knivar ovanfrån? Själv höll jag på att köpa en Miyabi lik den ovan, men upptäckte i sista stund att det just fanns nåt som hette D-formade handtag. Får minsann trotsa min lathet och leta upp nån affär där jag kan testa knivarna först. Måste ju utrusta min lilla väska nu när jag snart är färdigutbildad🙂

  2. Ska tillägga det, att jag är vänsterhänt då… Å när jag varit ute och jobbat lite nu, så har jag enbart sett folk med Globalknivar…

  3. Global är riktigt ”välrepresenterade” ute bland kockar men personligen kan jag inte begripa hur man kan tycka det är bekvämt att arbeta med en G2 mer än tre minuter? =) Jag själv är ”trähandtagsnörd” och blandmaterial funkar också. Stålhandtag är det få som passar mig.

Kommentera

