Att välja kockknivar – vilka kockknivar ska man börja med?

g-2111_thumb

Många frågar sig vilka kockknivar man ska välja till en början om man blivit den intresserade hemmakocken. Vilket varumärke man väljer på sina kockknivar är ju högst individuellt; några gillar kockknivar med stålhandtag, andra gillar kockknivar med trähandtag. Som nybörjare kanske man väljer kockknivar med mjukt stål för att de är lätta att underhålla och är man en bit upp på den gastronomiska stegen funderar man kanske på att köpa kockknivar med högkvalitativt, hårt stål; kockknivar som behöver något mer omsorg men som självklart håller längre.

g-9211_thumb

Vad man än väljer för märke på sina kockknivar är följande uppsättning knivar och knivmodeller en bra start; en kockkniv som bör ligga runt 20 cm, en filékniv mellan 16 och 23 cm (gärna flexibel), en santoku eller grönsakskniv mellan 14 och 20 cm, en bra skalkniv alternativt en mer allroundkniv eller universalkniv mellan 7 och 15 cm och sist men inte minst en brödkniv/ brödsåg som gärna får vara mellan 23 och 32 cm beroende på hur stora och grova bröd man brukar köpa eller baka.

2 responses to “Att välja kockknivar – vilka kockknivar ska man börja med?

  1. Hej

    Jag letar just nu efter en kockkniv/allroundkniv av bra kvalitet som kommer att hålla länge och tål en rätt intensiv användning. Jag är student, och har därför en begränsad ekonomi, men jag är villig att lägga en hel del pengar på något som är bra och kommer att hålla länge.

    De märken jag har tittat på är MAC, Wüsthofs Classic Icon och Cordon Bleu, Satake och Global. Jag inser dock att jag inte vet något om knivkvalitet, skärpa etc., jag är bara en ”user”. Hemmifrån är jag van vid, och bortskämd med, ett underbart set av Globalknivar, men funderar på att testa något annat. Jag undrar därför om ni har några tips.

    Jag tvekar även mellan modeller: vanlig kockkniv eller santoku? Gropslipad, eller inte? Vilken längd? Under 20cm, 20cm, längre?

    Slutligen undrar jag, när jag väl köpt kniven, om det är något jag bör göra med den innna jag börjar använda den.

  2. Om du ska ha EN kniv som ändå känns allround skulle jag vilja säga en 16-20 cm kockkniv. En santoku blir lite begränsad i och med att den inte har någon ”riktig” spets. I och för sig; om du aldrig parerar/ putsar kött mm eller känner att du behöver spetsen på det sättet så funkar självklart en Santoku 17 cm; gärna med olivslipning. Jag rekommenderar olivslipat för den blir helt klart mer använd då råvarorna inte suger i bladet. Snäppet roligare och effektivare med grop- / olivslipning.

    Om du tärnar, finstrimlar, hackar mycket i din matlagning; köp en Santoku! Finns ingen kniv som är mer allround till det än just Santokun.

    För generella skötselråd på kockknivar så hittar du en länk till både Knivskola och Knivslipning här på ”Allt om Kockknivar” i högermarginalen.

Kommentera

